
Att. Begeleidingscomité Ondernemers – Busoperatoren – Begeleidingscomité Constructeurs
VOOR WIE MEER WENST TE WETEN OVER DE INRICHTING EN ELEKTRIFICATIE VAN EEN STELPLAATS
- Onze busondernemers melden ons
- Veel vragen blijven op heden onbeantwoord m.b.t. de energietransitie
- Waar vinden we informatie over de inrichting van onze stelplaatsen?
- Hoe kunnen we ons best voorbereiden op de toekomst van het Openbaar Vervoer?
- Morgen kan je een tip van de sluier (laten) lichten door deel te nemen aan.
- ZENOBE is een UK-based Energy Company met Dhr. Steven Meersman als Director-Founder.
- Steven Meersman zal ons een presentatie geven, in het Nederlands, omtrent het aanbod van Zenobe.
- Zenobe biedt een volledige gebruiksklare oplossing voor vlootelektrificatie, voornamelijk gericht op bussen die tot doel hebben de totale levenscycluskosten van elektrische voertuigen te verlagen. Dit omvat een volledig gefinancierde ‘charging-as-a-service’-oplossing en volledige autofinanciering met een battery-as-a-service-overeenkomst waarbij Zenobe eventuele batterijvervangingen financiert, evenals garanties voor hergebruik van eventuele batterijen die uit het voertuig komen als tweede levenstoepassing. We gaan nu over op een volledig voertuig als een servicemodel. Dit wordt allemaal ondersteund door eigen software die incl. telematica, slim opladen en chauffeursbeheer en een 24/7 operationeel team. In veel gevallen zorgen wij ook voor de energie.
- AGENDA
- Introductie tot Zenobe en korte toelichting projecten in VK
- Uitdagingen bij electrificatie bus depots – ontwerp van laad infrastructuur
- Enkele case studies
- Q&A
DEELNEMERS

Hier vind je de PowerPoint presentatie van Zenobe (Dhr. Steven Meersman)
Hier vind je de opname van de informatievergadering.
BESPREKING
- Marc Vanhoutte
- Op schiphol zijn er 18 reservebussen op een totaal van 100 bussen
- Die bussen doen 120° km per jaar 7/7 gans jaar door
VOORSTELLING Zenobe Energy Ltd. – door Steven Meersman
- Groei van Zenobe is zeer goed
- Geloof in hergebruik van batterijen
- Werken met de grote PTA en PTO in UK – Ook uitgebreid naar Australia & NZ
- Willen ook EU vasteland: 2 projecten BeNeLux – Recovery batteries
- Slide 5
- 1 voertuig
- Maandelijkse vergoeding voor « all in risico » genomen door Zenobe
- 2 zonne-energie
- Grote daken op busdepots zorgen voor veel energie opwekking
- 15 à 18 bussen kunnen geladen worden mits voldoende PV
- 3 Smart charging
- Kan kosten en hoeveelheid energie omlaag brengen
- Gesprek aangaan met energy provider
- Optimale combinatie van batterij en netverzwaring = functie van # bussen
- 4 Telematics
- Hebben smart charging system dat alles beheert/controleert
- Voorverwarming met uptime, indien niet gehaald, betaalt Zenobe een vervangbus
- 5 Second Life battery
- 1 voertuig
- Slide 6
- Ebus Fleet Proposition
- Finance – Zenobe biedt totaaloplossing inzake investering i.s.m. De banken
- Zenobe brengt ook eigen kapitaal in
- Slide 7
- Linksboven – routebord
- Weersituatie – winter meer verbruik energie
- Parking layout
- R boven: blauw is Ebus
- Duidelijk focus op grotere vloten
- Onderaan
- Laadstrategie die volgt uit # bussen en welke bussen
- Even groene energie BOVEN
- Zenobe simuleert alle mogelijke situaties
- Slide 8
- Systeem houdt in het oog welke bussen « niet-geladen » worden, bv na passage car wash
- Vehicle tracking
- Zijn er bussen die een lagere SOC hebben dan voorzien -> terug naar depot
- R onderaan
- Tracking van de staat van de batterijen
- Slijtage hoger of lager dan verwacht
- Kunnen we meer regeneratief remmen?
- Groene stippellijnen
- Kan leiden tot 30% energie besparing
- Slide 9 – Case
- London
- Zenobe financiert ganse proces, Caetano, challenge and solution
- Ganse zaak gerealiseerd tijdens Covid periode
- Slide 10
- Slide 11
- 2nd life verhaal
- Hergebruik van batterij uit Stockholm naar Extreme E verhaal van Louis Hamilton
- Slide 12
VRAGEN
- Marc Vanhoutte: werken jullie met alle batterij suppliers? JA
- Zenobe doet onderhoud van die laders, laadpunten, kabels, schakelaars…
- Geert: vervangbus wellicht enkel mogelijk bij volledige controle door Zenobe? JA
- Schaalgrootte speelt hier rol
- Marc Vanhoutte (namens Hansea)
- State of Health van de batterijen?
- Welke paramaters controleren jullie bij de monitoring van de batterijen?
- Kunnen jullie het laadvermogen monitoren? JA
- Hoe contact nemen met Zenobe?
- VCard van Steven Meersman meenemen in het verslag en NB
- Daarna is elk gesprek mogelijk
- Jan Deman
- Eens gekozen voor een merk van bus, zit je daar aan vast? NEEN
- Meeste fabrikanten schakelen over naar DC
- Enkel BYD laadt met AC
- Marc Vanhoutte
- BYD gebruikt DC in China en AC in Europa (goedkoper)
- Voorverwarmen/preheaten van de batterijen is in vele gevallen opportuun voor laden
- Carlo Mol
- Per Ebus een aparte oplaadcyclus voorzien?
- SMM: pantograaf kan perfect werken in depot
- Bepaalde laders kunnen 2 bussen simultaan laden
- Andere laders switchen tussen Bus 1 en Bus 2 hun laadcapaciteit
- Adviseer om met de laadinfra te starten éndan pas de bus te kopen
- Welk telematica systeem gebruiken jullie?
- Eigen ontwerp of OEM
- SMM: uit pure miserie, zelf iets gebo uwd owv inzet op meerdere merken
- SMM: wij zijn een ondersteunende organisatie, bevelen niet aan deze/gene bus te kopen
- Stationaire batterijen
- Klanten betalen op maandbasis een leasebedrag
- Betterijen zijn aanvullinge/aanpassing op al-d an-niet beperktheid van het net
- SMM: 60 pax personeel en 30 openstaande vacatures, sterke groei dus
- Vestfiging in Arnhem NL, kijken voor vestiging in B, zoeken Mgr
- NL operator is concessiehouder, bepaalt zelft timing en dus laadopportuniteit
- B anders, DL is concessiehouder en operator moet zich voegen naar timing e.a.
- Jan: PPT mag gedeeld worden? JA
Welk is de netverzwaring die ik nodig heb en wat heb ik daarvoor nodig qua infra?Zenobe probeert operatoren te « ontzorgen »
TO DO – reminder D+7[x]Recording op EAB en in NB[x]Verslag idem dito[x]vCard Steven Meersman meenemen in verslag

