Bron: De Standaard – 13/01/21
Ondanks het moeilijke coronajaar 2020 breidt de MIVB haar dienstverlening in 2021 uit. Zo komen er extra voertuigen, hogere frequenties en extra lijnen.
De MIVB investeert dit jaar bijna een half miljard euro in haar openbaarvervoersnet. Daarvan gaat 419 miljoen euro naar de ontwikkeling van het openbaar vervoer en 57 miljoen euro naar de versterking van het aanbod in 2021. Vanaf midden het jaar worden er 128 hybride standaardbussen en 23 hybride gelede bussen toegevoegd aan de vloot.
De MIVB zet ook haar vergroening voort. Dit jaar test ze een bus voor het eerst op waterstof, een primeur voor het Brusselse openbaar vervoer. De MIVB sloot een overeenkomst om een eerste waterstofbus te huren. De bus is vanaf de zomer op het net te zien zijn met reizigers aan boord. Het is de bedoeling om het voertuig twee jaar te testen op zo veel mogelijk lijnen om zo de prestaties te kunnen analyseren.
Nieuwe voertuigen
Er zullen dit jaar ook nieuwe trams op het net verschijnen. De MIVB kocht negentig trams van het type TNG aan. Tevens bestelde de MIVB 43 nieuwe M7-metrostellen. Na de tests op het net worden de eerste elf voertuigen geleidelijk in dienst genomen vanaf de lente.
De komst van al die nieuwe voertuigen heeft tot gevolg dat de MIVB de frequentie op zowel het bus-, tram- als metronet kan verhogen. Zo zullen twee nieuwe buslijnen in dienst worden genomen. De MIVB bereidt ook uitbreidingen van het tramnet voor. Volgend jaar dient ze de bouwaanvraag in voor de aanleg van de nieuwe tramlijn die Neder-over-Heembeek verbindt met het stadscentrum. Dit jaar wordt ook het voorontwerp gelanceerd van de tram naar Tour & Taxis. (amg)