Nieuwe doelstellingen
Dit is belangrijk voor de veiligheid, maar ook voor de snelheid van ons aanbod, dat moet concurreren met andere vervoersmodi’, klonk het. Het gaat om investeringen in nieuwe bussen en trams, in tramrails, maar ook in stelplaatsen. De eerste jaren zal de focus komen te liggen op de uitfasering van Euro3- en Euro4-bussen, op stadslijnen of regionale lijnen waar de meeste kilometers worden gereden. De doelstelling van de Vlaamse regering om De Lijn tegen 2025 volledig emissievrij te laten rijden in de centrumsteden, is niet haalbaar, herhaalde Schoubs opnieuw. Zich vastpinnen op een nieuwe datum, deed ze niet.
De vergroening van de busvloot tegen 2035 zou 3,2 miljard euro kosten, bevestigde Schoubs. Een gelijkaardig cijfer werd eerder ook al door voorzitter Marc Descheemaecker naar voor geschoven. ‘Het gaat dan niet alleen om de bussen zelf, maar ook om de laadinfrastructuur en herinrichting van de stelplaatsen, waar extra ruimte nodig is.’ Voor het tramnetwerk verwacht ze dat de investeringskost ‘in de honderden miljoenen zal lopen – de berekening loopt nog’. Volgens Schoubs is het belangrijk dat De Lijn garanties krijgt voor de financiering van die investeringen. Door de coronapandemie vervoert De Lijn momenteel heel wat minder reizigers. Volgens de directeur-generaal ligt dat aantal nog altijd maar op de helft van voor de crisis. Ze verwacht dat 10 à 20 procent van die reizigers de eerste jaren niet zal terugkomen. ‘Meer mensen zullen ook in de toekomst blijven telewerken’, klonk het. De Lijn wil daarop inspelen door bijvoorbeeld flexibeler tariefformules te creëren, voor bijvoorbeeld enkele dagen per week.Bron: Belga