Bron: Sustainable Bus – 25 oktober 2022
11 Europese steden vragen de EU om vanaf 2027 de aanschaf van emissievrije stadsbussen voor het openbaar vervoer verplicht te stellen. “Zonder actie op EU-niveau zal de vraag naar emissievrije stadsbussen niet worden geëvenaard door het aanbod”, schreven ze in een brief aan de EU Commissie op 24 oktober.
Ze voegen eraan toe: “Cruciaal is dat we de Commissie vragen om een doelstelling voor te stellen dat alle nieuwe stadsbussen vanaf 2027 emissievrij moeten worden verkocht”.
Dit is de lijst van ondertekenende steden: Barcelona, Cluj-Napoca, Kopenhagen, Hamburg, Malaga, Milaan, Palma, Parijs, Rotterdam, Sevilla en Valencia. De brief is ook ondertekend door een aantal organisaties. Onder hen: C40, de Clean Cities-campagne en Energy Cities.
EU-steden willen overstappen op emissievrije bussen
In de brief, verzonden op 24 oktober, zeggen de steden: “Ongeveer 20 grote Europese steden, waaronder Barcelona, Berlijn, Madrid, Rome en Warschau, hebben toegezegd om vanaf 2025 alleen emissievrije bussen te kopen. Deze steden zullen zich aansluiten bij een vergelijkbaar aantal dat nu al alleen emissievrije bussen aanschaft – een groep die alle Nederlandse steden omvat, waaronder ook de zes grootste gemeenten van Denemarken, Hamburg en Londen. Toonaangevende steden dumpen fossiele brandstoffen snel en willen zo snel mogelijk meer emissievrije bussen. Sommige traditionele busfabrikanten doen ook hun best, waarbij Daimler en MAN bijvoorbeeld beloven dat al hun nieuwe stadsbussen tegen 2030 emissievrij zullen zijn.
Het probleem ligt aan de aanbodzijde: “Zonder maatregelen op EU-niveau zal de vraag naar emissievrije stadsbussen niet worden geëvenaard door het aanbod. Dit zou de verbintenissen van toonaangevende steden in gevaar brengen en EU
burgers langer aan luchtvervuiling blootstellen. Beperkt door een gebrek aan beschikbaarheid of te hoge prijzen vanwege onvoldoende emissievrij busaanbod, zullen steden gedwongen worden om bussen met verbrandingsmotor te blijven kopen. Daarom vragen wij – steden, maatschappelijke organisaties en andere belanghebbenden – de Europese Commissie om in haar komende voorstel een verkoopdoelstelling voor alle nieuwe stadsbussen op te nemen om tegen 2027 emissievrij te zijn.”
James Nix, vrachtmanager bij Transport & Environment, die de brief ook ondertekende, zei: “Steden willen dat elektrische bussen de gezondheid van hun burgers beschermen. Maar vaak zijn ze gewoon niet beschikbaar op de benodigde schaal of tegen betaalbare prijzen. De EU moet dringend ingrijpen en een duidelijk doel stellen tegen wanneer alle nieuwe stadsbussen emissievrij moeten zijn. Dat zal fabrikanten ondersteunen om met vertrouwen in productie te investeren, waardoor schone bussen breed beschikbaar en goedkoper worden.”