Bron: De Standaard – 13/01/21 – Auteur: Wim Winckelmans
België is een voorloper op het vlak van waterstof en wil dat zo houden. Het is een cruciale schakel om met het relanceplan naar klimaatneutraliteit te streven. Zonder Europese steun lukt dat niet.
Het eerste volledig geïntegreerde waterstoftankstation in Europa werd eind 2018 geopend bij de Colruyt Group in Halle. Dieter TelemansHet komt telkens terug in de verklaringen na het akkoord over het relanceplan: de waterstofeconomie is een van de richtingen die België uit wil. Samen met renovatie, een circulaire economie en de bescherming van biodiversiteit vormt waterstof het hart van het voornemen om met het relanceplan het pad van een klimaatneutrale economie in te slaan.
België is momenteel een van de voorlopers op het vlak van waterstof, met onder meer zijn grote chemische industrie, en wil dat zo houden. Zeker nu Nederland, net zogoed een land met veel energie-intensieve industrie, ook grootse waterstofplannen heeft.
‘We willen juist ook de privésector ertoe aanzetten om het geld te laten rollen’
Jan Jambon – Vlaams minister-president
In Vlaanderen lopen al verschillende projecten om te experimenteren met waterstoftoepassingen. In Zeebrugge, bijvoorbeeld, is de aanbesteding uitgeschreven voor de bouw van een installatie die waterstof zal maken op basis van overschotten van de elektriciteit uit de windmolens op zee. In Oostende loopt een vergelijkbaar project. In Gent is dan weer de bouw begonnen van een installatie die waterstof en CO2 zal omzetten in methanol als brandstof voor schepen en treinen. In Antwerpen bouwt CMB het eerste groene waterstofstation dat kan leveren aan schepen. En in Charleroi werkt de energieproducent Engie aan een project om groen gas te produceren waarin CO2 wordt opgevangen. Ook daar is waterstof voor nodig.
Vrees voor bubbel
Het is zo’n Europese hype dat wordt gevreesd voor een bubbel die zijn beloftes niet zal waarmaken. ‘Met dezelfde hoeveelheid elektriciteit kun je driemaal verder rijden in een elektrische wagen op batterijen dan in een wagen die rijdt op waterstof gemaakt uit elektriciteit’, waarschuwde minister van Klimaat Zakia Khattabi (Ecolo) gisteren nog in de Kamercommissie Klimaat. ‘Laten we door de hype heen kijken en nagaan waar we waterstof het meest efficiënt kunnen inzetten.’ Dat is dan vooral in de zware industrie en voor zwaar transport: vrachtverkeer, scheepvaart of luchtvaart.
Waterstof is wel een van de sectoren waar overheidssteun investeerders over de brug kan krijgen. ‘We willen juist ook de privésector ertoe aanzetten om het geld te laten rollen’, zegt Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) met een uitdrukkelijke verwijzing naar de waterstofeconomie. Net zoals de subsidies voor renovaties in de bouw een hefboom zijn voor privé-investeringen, zetten de Europese subsidies bedrijven ertoe aan om te innoveren.
Een van de constanten in waterstofprojecten is tot nu toe dat ze bijna altijd financiële ondersteuning nodig hebben. Zonder de inbreng van het Europese relanceplan, dat tegen 2030 op grote schaal groene waterstof wil inzetten, die klimaatneutraal is geproduceerd met elektriciteit, komen ze er dus niet.