Bron: Sustainable Bus – Auteur: Editorial Staf – 02/06/2021
Snelladers worden onderbenut in een kwart van de opportunity laadsessies, constateert ViriCiti
Ongeveer een kwart van alle gelegenheidslaadsessies begint wanneer de batterij al voor meer dan 80% is opgeladen, volgens het laatste brancherapport van ViriCiti. Volgens een eerder gepubliceerd onderzoek ontdekte ViriCiti dat accessoires 28% van de e-bus-energie verbruiken.
Het Nederlandse telematicabedrijf zegt: “Aangezien het laadvermogen afneemt naarmate de laadstatus van de batterij (SoC) stijgt, met een scherp buigpunt rond de 80% State of Charge, betekent dit dat 24% van de gelegenheidslaadsessies niet gebruik de snelladers op hun volle capaciteit. Dit bekende fenomeen doet zich voor omdat het BMS (Battery Management System) het laadvermogen vermindert om oververhitting van de batterijcellen te voorkomen».ViriCiti maakt vandaag de dag verbinding met meer dan 1200 laadconnectoren (plug-in & pantograaf) over de hele wereld en heeft sinds 2018 bijna 3 miljoen laadtransacties van meer dan 1000 voertuigen geregistreerd. Het hier genoemde rapport is het resultaat van een onderzoek waarbij rekening werd gehouden met meer dan 40.000 laadsessies van 190 laadpalen werden geanalyseerd.
Opportunity charging, hoe gebruik je het op zijn best?
Verder blijkt uit het rapport dat de gemiddelde duur van een gelegenheidslaadsessie bijna 26 minuten is, met een gemiddelde opgeladen energie van 69,8 kWh. Operators lijken hun bussen ook onderweg op te laden met een al hoog SoC-niveau van gemiddeld ongeveer 64%.
De resultaten geven ook aan dat «er ruimte is voor efficiënter rijden met elektrische bussen, wat een lagere start-SoC en snellere laadsnelheden zou betekenen, wat zou leiden tot kortere laadsessies en beter herstel op de route. Intelligente telematicasystemen zoals die van ViriCiti helpen operators om de bestaande laadinfrastructuur efficiënter te gebruiken, prioriteit te geven aan laders op basis van reisroute, de vraagkosten te verlagen door peak-shaving en de energiekosten te verlagen door laadtijden te verschuiven naar lagere energietarieven».




