Bron: Interact Analysis – Datum: 02/02/21
De inkomsten uit geëlektrificeerde aandrijflijnen in de truck- en bussector zullen 24 keer zo hoog zijn, van minder dan $ 1 miljard in 2020, tot $ 6,8 miljard in 2025 en vervolgens naar $ 22,7 miljard in 2030. Het is de voorspelling die door marktonderzoeksbureau Interact Analysis in het recente rapport wordt geschetst. Prijsstelling en architectuur voor geëlektrificeerde aandrijflijnen voor vrachtwagens en bussen, waarbij rekening wordt gehouden met de markt voor alle typen aandrijflijnen in de regio’s Europa en Noord-Amerika: hybriden, elektrische voertuigen met batterijen en elektrische voertuigen met brandstofcellen.
Het batterijpakket zal in de hele periode goed zijn voor meer dan de helft van de totale inkomsten van alle systemen (54% in 2025). De inkomsten zullen naar verwachting veel hoger zijn in de tweede helft van de prognoseperiode (tussen 2025 en 2030) naarmate er meer middelzware en zware voertuigen op de markt komen. Wat erg interessant is, is dat de prijzen voor brandstofcelsystemen in 2030 gemiddeld 23% van het cijfer voor 2019 zullen bedragen .
KLIK HIER VOOR HET RAPPORT
Geëlektrificeerde aandrijflijnen: de rol van de batterij
Zoals vermeld in het rapport van Interact Analysis over geëlektrificeerde aandrijflijnen in de vrachtwagen- en busmarkt, «was de gemiddelde prijs van het batterijpakket in 2019, voor alle aandrijflijntypen, $ 8.000. Dit zal in 2025 stijgen tot $ 8.600, waarmee de gebruikelijke trend van prijsverlaging naarmate de tijd verstrijkt, wordt getrotseerd. Dit komt door het feit dat de gemiddelde verpakkingsgrootte zal toenemen naarmate er meer middelzware en zware elektrische voertuigen op de markt komen en de markt minder wordt gedomineerd door lichte voertuigen. Omgekeerd zullen batterijpakketten voor elektrische voertuigen met pure batterijen een geleidelijke prijsverlaging zien , van gemiddeld $ 13.800 in 2019, via $ 11.800 in 2025 tot $ 10.300 in 2030. Deze daling weerspiegelt het feit dat veel pure BEV’s auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen zullen zijn, kleinere accu’s nodig dan grote voertuigen ».
Bij brandstofcelsystemen zullen de kosten drastisch dalen
Brandstofcelsystemen, die momenteel bijna uniek worden gevonden in brandstofcelbussen , kosten in 2020 een flinke $ 96.000, benadrukt Interact Analysis. Maar «het onderzoek voorspelt een dramatische daling van de brandstofcelprijzen tot 2030 (in $ / KW) naarmate hun toepassing zich verspreidt in een reeks zware voertuigen . De prijzen voor 2030 zullen naar verwachting gemiddeld 23% van het cijfer voor 2019 bedragen – een meer dramatische daling dan enig ander onderdeel in het rapport.
Elektrische aandrijflijnen, eAxles worden veel goedkoper
Jamie Fox , hoofdanalist bij Interact Analysis, zegt: “Harde concurrentie veroorzaakt sterke prijserosie, en machinaal bewerkte processen voor apparatuur zoals transmissies maken een goedkopere productie mogelijk wanneer de volumes groter worden. Als voorbeeld, de gemiddelde kosten van een eAxle was $ 5.000 in 2019. Dit zal dalen tot $ 1.800 in 2030 , zelfs als we rekening houden met de verwachte toename van het aantal middelzware en zware voertuigen over de periode.
“Ons onderzoek leert ons dus dat de gemiddelde kosten van de aandrijflijn voor een volledig elektrische middelzware of zware vrachtwagen zullen dalen van $ 105.000 in 2019 tot $ 50.000 in 2030 . Interessant is echter dat de algemene gemiddelde prijs voor alle voertuigcategorieën gelijk blijft, aangezien deze nieuwe en opwindende technologieën leiden tot steeds meer zware voertuigen op onze wegen. “