Bron: Scania MD Benelux – 29 juni 2021 – Auteur: Persinformatie
Neder-Over-Heembeek –
Scania zet vol in op batterij-elektrische voertuigen om deEuropese CO2-doelstellingen voor 2025 en 2030 te kunnen halen. Managing DirectorScania Benelux Janko van der Baan ziet deze ontwikkeling met vertrouwentegemoet. “Scania is nú hard aan het voorsorteren richting elektrificatie om aan haareigen CO2-doelstellingen en aan die van de EU te kunnen voldoen. Daarin spelen hetkomende decennium elektrische oplossingen een belangrijke rol.” Welke rol speeltwaterstof dan in de plannen van Scania? Dat wordt immers vaak gezien als déoplossing voor de CO2-uitdaging in transport en logistiek.
“Wanneer de productie van groene waterstof goed van de grond komt – wat nu nognauwelijks het geval is – is waterstof primair een belangrijke grondstof voor industriëleprocessen. Ik vind het een belangrijk signaal wanneer een gerenommeerde organisatie alsNatuur en Milieu in hun eigen ‘Waterstofladder’ (*) slechts een marginale plek inruimt voorwaterstof als brandstof voor voertuigen,” vult Van der Baan aan. “De allereerste prioriteitvoor waterstof ligt in de industriële processen. Daar is verreweg de grootste CO2 winst tehalen voor België. Let wel: dan praten we over groene waterstof en niet de grijze waaroverwe nu beschikken. Die is gewoon geproduceerd met fossiele brandstoffen als basis. Alswe groene waterstof in grote volumes beschikbaar hebben en de eerste prioriteiten goedingericht hebben, kunnen we ons waterstofvizier richten op zware transporttoepassingen.
De komende tien tot vijftien jaar zullen batterij-elektrische voertuigen echter deruggengraat vormen van onze verduurzaming.” Op dit ogenblik komen in Benelux de eerste in serie gebouwde batterij-elektrische Scaniatrucks af-fabriek en gaan direct door naar de carrosseriebouwers voor de opbouw van degewenste carrosserie. Scania Benelux meldt een grote interesse bij haar klanten in deelektrische voertuigen. Het nieuwe programma elektrische voertuigen bij Scania omvatnaast batterij-elektrische trucks, met een maximale range tot 250 km, ook de plug-inhybride truck. Deze heeft een maximaal volledig elektrisch bereik tot 60 km. In het Zweedse Södertälje, waar het hoofdkantoor van Scania is gevestigd, wordtmomenteel hard gewerkt aan een compleet nieuwe inrichting van de productiefaciliteitendie van groot belang gaat zijn voor het toekomstige succes van Scania. Deze staat in hetteken van het Scania’s programma elektrische voertuigen.
In 2023 moeten de nieuwe productiefaciliteiten full swing in bedrijf zijn. In dat jaar wil Scania een jaarproductie van 10á 15 duizend elektrische trucks op de weg zetten. Daarvoor ligt er een masterplan waarinde Zweedse fabrieken volledig overschakelen naar de productie van elektrischevoertuigen. De productie van voertuigen met verbrandingsmotoren vindt dan helemaalplaats in de overige fabrieken in Europa en Latijns-Amerika. In 2030 wil Scania datminimaal 50% van haar jaarproductie uit elektrische voertuigen bestaat. Scania bouwt in Södertälje een volledig nieuwe CO2-neutrale fabriek, met een totaleinvestering van ca. 100 miljoen Euro, voor de assemblage van de nieuwste generatiebatterijen. Deze fabriek moet in 2023 volledig operationeel zijn. Samen met batterijbouweren strategisch partner Northvolt wordt een batterijpakket ontwikkeld waarmee een 40-tonslange-afstandtruck tot 4,5 uur volledig elektrisch kan rijden. Daarna kunnen deze batterijenin 45 minuten weer tot 80% worden opgeladen, wat goed is voor zo’n zelfde range. Metdeze nieuwe generatie batterijen is elektrische aandrijving ook mogelijk voor de zwaarderetoepassingen dan alleen stedelijke toepassingen als bijv. huisvuilinzameling ofwinkeldistributie.
De Belgische overheden zetten voor de nabije toekomst in op zero-emissie transport en roept de EU op hiertoe concrete stappen te zetten. De Vlaams minister van Mobiliteit enOpenbare Werken Lydia Peeters wil op korte termijn de laadinfrastructuur opschalen.Janko van der Baan: “Dat is een doelstelling die wij van harte ondersteunen. Er moet danwel rekening gehouden met het grote verschil tussen het opladen van een personenautoen een truck. Voor een vrachtwagen is behoorlijk wat meer capaciteit nodig en dat moet het elektriciteitsnet wel aankunnen.”