Bron: Sustainable Bus – 3 maart 2022
Zware commerciële voertuigen, zijnde vrachtwagens of autocars, zullen nog enkele jaren op diesel blijven rijden. Hoe dan ook: “Op de lange termijn kijken we naar een elektrificatiestrijd tussen batterij-elektrisch en waterstof-brandstofceltechnologie in deze sector”. Wie gaat er winnen? “In de ruimere commerciële voertuigenruimte is batterij-elektrisch toonaangevend. En dit geeft de industrie een hoog momentum op het gebied van innovatie. Batterij-elektrisch heeft ook twee andere belangrijke voordelen ten opzichte van waterstof-brandstofceltechnologie: eenvoudigere aandrijflijnen en hogere energie-efficiëntie”.
Interact Analysis’-consultant Jamie Fox deelde zijn mening over de ontwikkeling van het segment commerciële voertuigen voor lange afstanden in een inzicht dat op de website van het adviesbureaus is gepubliceerd.
Batterij-elektrisch laat ruimte voor H2 bij afstanden groter dan 800 km
Het bovenstaande gezegd hebbende, is er een maar: “Als we kijken naar grotere voertuigen – met een actieradius van 800+ km – kan het theoretisch alle kanten op. Een probleem is dat dergelijke actieradius altijd een uitdaging zal zijn voor batterij-elektrische voertuigen. Dat komt omdat batterijtechnologie behoorlijk volwassen is als het gaat om vermogensdichtheid. Batterijen zullen niet veel kleiner worden, dus om ze op deze afstanden te laten werken, zijn ofwel enorm zware batterijen in vrachtwagens nodig, of een efficiënt batterijwisselsysteem, of de acceptatie dat langeafstandsvrachtwagens vrij vaak moeten worden opgeladen – misschien elke 250 km. Als er zeer grote batterijen worden gebruikt, moeten er ook megawatt-laadstations in grote gebieden worden geïnstalleerd – een dure infrastructuurpropositie”. Een gigant als Flixbus werkt trouwens aan waterstof, waarbij de eerste voertuigen in 2024 in Europa op proef zullen zijn.
“Kijkend naar financieringsregelingen die over de hele wereld zijn ingevoerd, heeft het China’s New Energy Automobile Industry Plan (2021-2035) als doel dat 20% van de autoverkopen tegen 2025 emissievrij is, en de China Society of Automotive Engineers heeft zichzelf een doelstelling van meer dan 50% elektrische verkoop in 2035 opgelegd. Dit zal ongetwijfeld een domino-effect hebben op de commerciële sector. Ondertussen heeft de EU ’s werelds sterkste stimulus en, zelfs in de VS, omvat het Build Back Better-programma van president Joe Biden 30% belastingverminderingen voor zware elektrische voertuigen”. Ontwikkelingen die zeker impact zullen hebben op de truckmarkt, maar ook op het (veel kleinere) autocarsegment.
Waterstoftechnologie, het probleem is infrastructuur en productie
“Waterstofbrandstofceltechnologie kan gemakkelijk de grootste vrachtwagens aandrijven”, voegt dhr. Fox toe. “Maar zware langeafstandsvervoer is waarschijnlijk de enige marktsector waar waterstoftechnologie in de relatief nabije toekomst kan werken. Bovendien ontbreekt waterstofinfrastructuur in de meeste geografische regio’s evenzeer en zal deze net zo duur worden als elektrische infrastructuur (of zelfs duurder). Bovendien is de technologie beduidend minder efficiënt dan batterij-elektrisch en om deze vanuit een groen perspectief zinvol te maken, zal een grote impuls nodig zijn in de productie van groene waterstof. De toekomst zal het uitwijzen, maar ik ben van mening dat batterij-elektrisch de meeste kans heeft om deze race te winnen.”
E-bussen: gemak op de lange termijn
Wat is het gemak van e-bussen? “De kapitaaluitgaven voor een elektrisch voertuig zijn momenteel altijd hoger dan de kosten van een traditioneel voertuig met verbrandingsmotor, vanwege de R&D kosten, de technologie die erbij komt kijken en het gebrek aan schaal. Maar na een bepaald aantal kilometers is de ROI meestal hoog. Het is een kwestie van vooraf investeren en wachten op een terugverdientijd. Ik zou zeggen dat de meerderheid van de wagenparkbeheerders die in elektrische commerciële voertuigen investeren, dit vooral doen vanwege de kostenvoordelen, en niet uit milieuoverwegingen”, leest de paper van Interact Analysis.
E-mobility en startups
Gericht op de opkomst van nieuwe spelers in het landschap van e-busbouwers, is de mening van de analist oprecht: “Als we naar bussen kijken, is er niet veel ruimte voor nieuwe startups: waarschijnlijk minstens drie of vier van de huidige toonaangevende busfabrikanten zullen ook de toonaangevende fabrikanten van elektrische bussen worden. Hetzelfde zal waarschijnlijk het geval zijn met vrachtwagenfabrikanten.”