Bron: Het Nieuwsblad – Datum: 14/02/21
De raad van bestuur van De Lijn zette vrijdag het licht op groen voor de eerste grootscheepse vergroening van het wagenpark. Tegen 2023 zullen in een eerste fase 63 elektrische bussen worden geleverd, waaronder in één plek in West-Vlaanderen: Kortrijk.
De stad ‘krijgt’ 21 stille en groene e-bussen, die vertrekken vanaf de Weggevoerdenlaan. “We kiezen voor steden waar we grote stelplaatsen in eigen beheer hebben, om gemakkelijk de laadinfrastructuur te kunnen installeren”, zegt Karen Van der Sype, woordvoerster van De Lijn.
“De mecaniciens die in de stelplaats Weggevoerdenlaan werken, worden momenteel via opleidingen voorbereid op de komst van de e-bussen. Extra werkgelegenheid is er niet mee gemoeid.”
Ook de bussen zelf zijn een investering. Ter vergelijking: een elektrische bus kost 400.000 tot 450.000 euro, een gewone dieselbus 200.000 tot 250.000 euro.
Zowel in centrum als in gemeenten errond
Eenmaal opgeladen kunnen de e-bussen vanaf de Weggevoerdenlaan 250 kilometer rijden voor ze weer opgeladen moeten worden. Ze zullen zowel het centrum van Kortrijk als de gemeenten errond aandoen. De bussen hebben een bel, zodat chauffeurs voetgangers kunnen waarschuwen en ongevallen door de ‘stillere’ bussen vermeden worden.
Een elektrische bus aan een laadstation dat gevoed wordt met zonne-energie.
In Kortrijk zijn ze zeer blij met de komst van de bussen. “We zijn verheugd dat zowel De Lijn als minister van Mobiliteit Lydia Peeters voor onze stad kiezen. Zo zetten we samen nog meer in op de toekomst van het openbaar vervoer”, aldus schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A).
De bussen in Kortrijk zijn nog maar een begin .Tegen 2025 moet het openbaar vervoer in Vlaanderen emissievrij zijn. Daarom moeten er tegen 2025 in totaal 400 elektrische bussen in dienst zijn.