Bron: T&E – Datum: 01/03/21 – Auteur: Sam Hargreaves
De studie van T&E beoordeelt de hoeveelheid grondstoffen die nodig is om accu’s voor elektrische voertuigen te maken, nu en in de toekomst, rekening houdend met veranderingen in productieprocessen en recycling. Het vergelijkt dit met de grondstoffen die nodig zijn om een auto op fossiele brandstof te laten rijden om te laten zien dat batterijen van elektrische auto’s aanzienlijk minder grondstoffen nodig hebben.
Elektrische voertuigen verbruiken veel minder grondstoffen (metalen) dan auto’s die op fossiele brandstoffen rijden
Wanneer rekening wordt gehouden met het recyclen van de batterijcelmaterialen en dat het merendeel van het metaalgehalte wordt teruggewonnen, berekent T&E hoeveel ‘verbruikt’ of ‘verloren’ gaat tijdens de levensduur van een elektrische auto. Volgens de huidige EU-doelstelling voor het terugwinnen van recycling zou ongeveer 30 kilogram metalen verloren gaan (d.w.z. niet worden teruggewonnen). Dat is ongeveer zo groot als een voetbal.
De studie toont daarentegen aan dat het gewicht van benzine of diesel dat tijdens de gemiddelde levensduur van een voertuig wordt verbrand, ongeveer 300-400 keer groter is dan de totale hoeveelheid ‘verloren’ metalen in de batterijcellen. Tijdens zijn levensduur verbrandt een gemiddelde ICE-auto bijna 17.000 liter benzine, wat overeenkomt met een stapel olievaten van 90 meter hoog.
Voor batterijen is in de loop van de tijd minder grondstof nodig
Door technologische vooruitgang zal de hoeveelheid lithium die nodig is om een EV-batterij te maken, het komende decennium met de helft verminderen. De benodigde hoeveelheid kobalt daalt met meer dan driekwart en nikkel met ongeveer een vijfde.
Europa zal door recycling minder grondstoffen moeten importeren
In 2035 zou meer dan een vijfde van het lithium en nikkel en 65% van het kobalt dat nodig is om een nieuwe batterij te maken, afkomstig kunnen zijn van recycling.
Europa zal waarschijnlijk al in 2021 genoeg batterijen produceren om zijn eigen EV-markt te voorzien
T&E berekent dat er 460 GWh (in 2025) en 700 GWh (2030) batterijproductie in Europa zal zijn – genoeg om aan de vraag naar elektrische auto’s te voldoen.