Bron: www.busworldeurope.org – 27 januari 2022
Scania verrast met de lancering van een nieuwe Interlink als deel van Scania’s nieuwe generatie bussen en autocars. De nieuwe Scania Interlink is een bus met een volledig nieuw design met een nieuw chassis en nieuwe carrosserie. Volgens Scania bespaart het voertuig ook brandstof tot 8%. Geavanceerde veiligheidsfeatures, nieuwe uptime diensten en een aanzienlijk vernieuwde bestuurdersgedeelte vervolledigen het nieuwe model.
Scania rapporteert brandstofbesparingen tot 8% en maakt zich sterk dat dit bereikt werd door een verbeterde motor en efficiëntie van de versnellingsbak met de nieuwe start/stop-functie en cruise control die bijdragen tot de verdere besparingen. Hij heeft een vergevingsgezinde onafhankelijke voorwielophanging voor meer comfort en een verhoogd laadvermogen van 500 kg.
Nieuwe opties in het Interlink-assortiment zijn onder meer langere 2-assige bussen met een grotere passagierscapaciteit, en ook kortere bussen op gas. Het exterieur van de nieuwe Interlink heeft grotere zijruiten, Bi-LED of Bi-halogeen koplampen en nieuwe zij- en achterlichten. De elektrische schuifdeuren resulteren in een hogere uptime en lagere onderhoudskosten, en binnenshuis verminderen nieuwe materialen het geluid. Het klimaatsysteem minimaliseert het energieverbruik, ongeacht het klimaat. Een nieuw en helderder interieur moet de passagier aanspreken.
Karolina Wennerblom, Head of Product Management, Scania Buses & Coaches
“Het brede aanbod van koolstofarme aandrijflijnen is ook een onderdeel van de flexibiliteit. We bieden biodiesel (FAME), HVO, biogas en hybride opties die de huidige CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen.”
Het nieuwe bestuurdersgedeelte biedt een ergonomisch ontwerp. Geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) geven de bestuurder een goede controle over het voertuig. Scania Zone zorgt ervoor dat chauffeurs zich houden aan de snelheidsvoorschriften rond scholen en elders. Scania heeft de nieuwe Interlink ontworpen om schade te beperken en vervorming van componenten zoals het stuursysteem, nabehandelingssysteem of batterijen te voorkomen om onnodige uitvaltijd te voorkomen. De uptime wordt verder verhoogd via gemakkelijk verwisselbare voorhoeken, verbeterde reinigbaarheid en met het proactieve en realtime datagebaseerde Scania Flexible Maintenance.




