Bron: Sustainable Bus – 13 oktober 2022
De winnaars van de Sustainable Bus Awards 2023 zijn gekozen. De internationale jury bestaande uit Europese vakbladen heeft vandaag bekendgemaakt dat Karsan e-ATA 12, Iveco Bus Crossway LE Hybrid CNG en Irizar i6S Efficient de zesde editie van de prijs hebben gewonnen.
De trofeeën werden in ontvangst genomen door Okan Baş, de CEO van Karsan; Domenico Nucera, President Bus Business Unit bij Iveco Group; Imanol Rego, CEO Irizar Group.
Karsan, Iveco en Irizar bekroond met SBY 2023
De winnaar in de categorie ‘Urban’ is het belangrijkste resultaat van Karsan’s inspanningen om alle investeringen in emissievrije bussen om te zetten: het e-ATA busassortiment is helemaal opnieuw opgebouwd om een echte native-elektrische oplossing te bieden. De CNG-aangedreven en mild-hybride versie van de toonaangevende Europese klasse II-bus, de Iveco Crossway, is al in aanbestedingen aangeboden en zal vanaf 2023 op de markt beschikbaar zijn. Het combineert twee trends die vandaag van invloed zijn op het segment van de streekbussen: de opkomst van voertuigen op gas en de groeiende belangstelling voor mild hybride toepassingen. Ten slotte vertegenwoordigt de Irizar i6S een project dat gericht is op efficiëntie: verbeteringen in het brandstofverbruik en de aerodynamische coëfficiënt stellen toeristische exploitanten in staat een lagere TCO te behalen.
De Sustainable Bus Awards 2023 werden vandaag uitgereikt tijdens een live ceremonie op de Next Mobility Exhibition in Milaan. Het wordt gehouden van 12 tot 14 oktober en georganiseerd door Fiera Milano. Het is de eerste editie van een tweejaarlijks internationaal evenement gewijd aan de collectieve mobiliteitsgemeenschap.
De jury vertegenwoordigt zeven Europese landen, elk belichaamd door een toonaangevend sectorgerelateerd tijdschrift. Namelijk: Mobilités Magazine (Frankrijk), Omnibus.news (Duitsland), Autobus (Italië), Infotrucker (Roemenië), Revija Tranzit (Slovenië), Carril Bus (Spanje), Bus & Coach (VK).
De beweegredenen van de jury
Sustainable Bus Award 2023 City: Karsan e-ATA 12
De e-ATA 12 is het middelpunt van Karsan’s ambitieuze elektrificatieoffensief. De groep heeft de uitdaging om stedelijk openbaar vervoer koolstofarm te maken volledig omarmd: het zal niet langer middelen investeren in de ontwikkeling van ICE-bussen. Karsan lanceerde eind 2021 een volledig assortiment elektrische voertuigen, waarbij de modellen van 10, 12 en 18 meter werden toegevoegd aan de eerdere modellen van zes en acht meter (waardoor het bedrijf een leidende rol kon spelen in het emissievrije mini- en midibussegment voor de afgelopen twee jaar). Wat essentieel is, is dat de voertuigen zijn gebaseerd op een platform dat helemaal opnieuw is gebouwd voor de elektrische aandrijflijn en zijn voorzien van componenten van toonaangevende leveranciers van wereldwijde merken. De voertuigen met volledige lage vloer zorgen ervoor dat ouderen en mensen met een handicap gemakkelijk kunnen bewegen. Bovendien ligt het recyclingpercentage van componenten boven 95%.

Sustainable Bus Award 2023 Intercity: Iveco Bus Crossway LE Hybrid CNG
Op de Europese markt is vandaag de dag een duidelijke trend waarneembaar met betrekking tot de energietransitie in klasse II: de toename van het volume van voertuigen op gas (maar liefst +60% tussen 2020 en 2021). Een technologie die slechts een paar jaar geleden werd verbannen naar de stedelijke perimeter, wordt nu een echt alternatief voor diesel in intercityoperaties. Iveco Bus, Europese leider in het segment, legt de lat hoger door CNG-tanks op het dak te combineren met een mild hybrid-module, ondertekend door Voith. Het resultaat is een voertuig, dit jaar al in een aantal aanbestedingen gepresenteerd en vanaf 2023 op de markt verkrijgbaar, dat een betrouwbaar en duurzaam alternatief vormt voor wie de uitstoot in het intercity-segment wil verminderen. Het gebruik van deze technologie zal naar verwachting het brandstofverbruik met 15% verminderen en de TCO met 5%. Met biobrandstof kan tot 84% CO2-reductie worden behaald.

Brandstofverbruik met 13 procent verminderd, aerodynamische coëfficiënt met 30 procent verbeterd, gebruik van composietmaterialen om de massa te verminderen (ongeveer 950 kg minder) en geïntegreerde voorspellende onderhoudstechnologieën om uitvaltijd te verminderen. Irizar heeft zijn i6S opnieuw ontworpen met één enkel doel: een grotere operationele efficiëntie bereiken, wat essentieel is voor een sector waarvan de heropstart wordt beïnvloed door de prijsdruk als gevolg van de energiecrisis. Het resultaat is een voertuig dat een bewezen platform combineert met een reeks details die de TCO aanzienlijk verbeteren.
