22 June 2021 by Editorial Staff
Hyzon Motors is klaar om een vloot van waterstof-brandstofcel-aangedreven touringcars te leveren op weg naar het ruige mijnlandschap van West-Australië. Testen voor Fortescue Metals Group toonden de mogelijkheden van emissievrije waterstofbrandstofcelbussen met een bereik tot 800 km, zegt de fabrikant. Het in New York gevestigde Hyzon staat op het punt naar de beurs te gaan en genoteerd te worden op Nasdaq […]
Hyzon Motors is klaar om een vloot van waterstofbrandstofcel-aangedreven touringcars te leveren op weg naar het ruige mijnlandschap van West-Australië. Testen voor Fortescue Metals Group toonden de mogelijkheden aan van een emissievrije, waterstofbrandstofcelbus met een bereik tot 800 km, zegt de fabrikant.
Het in New York gevestigde Hyzon staat op het punt om naar de beurs te gaan en genoteerd te worden op Nasdaq via een bedrijfscombinatie met Decarbonization Plus Acquisition Corp. Hyzon heeft vandaag aangekondigd dat zijn transportbussen een duurzaamheidstest van 15.000 kilometer hebben voltooid – een belangrijke test voordat een van ’s werelds grootste ijzerertsproducenten de voertuigen in de afgelegen Pilbara-regio gebruikt.
Brandstofcelbussen van Hyzon in Australië
Fortescue Metals Group heeft een contract gesloten voor maximaal 10 van Hyzon’s op maat gemaakte touringcars in het mijncentrum van Christmas Creek, waar de zomertemperaturen gewoonlijk hoger zijn dan 110 graden. De uithoudingstest op de weg demonstreerde het vermogen, de effectiviteit en de sterkte van brandstofcelstacks die herhaaldelijk worden ontladen en opgeladen in zware omstandigheden, stelt Hyzon.
Fortescue toonde interesse in de eigen brandstofceltechnologie van Hyzon die waterstofgas gebruikt – waarvan de uitstoot beperkt is tot waterdamp – om een vloot dieselvoertuigen te vervangen voor het vervoer van werknemers rond afgelegen mijnsites. De overstap is een integraal onderdeel van de plannen van het resourcebedrijf om de uitstoot te verminderen, de energiemix te diversifiëren en tegen 2030 klimaatneutraal te worden. De Hyzon-bussen voor Fortescue zullen de eerste op waterstof aangedreven touringcarvloot ter wereld markeren.
Hyzon CEO Craig Knight zei: “We juichen Fortescue Metals Group toe voor haar voortdurende inzet voor een emissievrije toekomst en we kijken ernaar uit om een sleutelrol te spelen in de transitie naar waterstofmobiliteit. De Pilbara-regio, een van de meest productieve mijngebieden van Australië en de wereld, is een ruig landschap. Onze touringcars kunnen het ruige terrein aan en waterstoftechnologie kan zelfs in de moeilijkste delen van de wereld een levensvatbaar alternatief zijn voor traditionele commerciële mobiliteit.”