Bron: Sustainable Bus – Datum: 05/2020
De acceptatie van elektrische bussen in de stedelijke vloot van het openbaar vervoer groeit over de hele wereld. Het begon in China en het heeft een paar jaar geduurd voordat andere regio’s met de overgang begonnen.
Maar nu is Europa booming: het jaar 2019 zal worden herinnerd als het jaar waarin de verkoopvolumes van elektrische bussen definitief toenemen. Terwijl in 2018 de Europese markt voor elektrische bussen met 48 procent groeide ten opzichte van 2017, zag het jaar 2019 een verdrievoudiging van het aantal elektrische bussen in West-Europa. En een eerste inzicht uit het jaar 2020, gericht op de eerste drie kwartalen, geeft de volgende resultaten: iets meer dan 2.000 batterij-elektrische bussen geregistreerd in West-Europese landen (met toevoeging van Polen).
Zoals benadrukt tijdens een interview dat we hadden met Aleksandra O’Donovan, hoofd van geëlektrificeerd vervoer bij BloombergNEF, «De inzet van e-bussen in de gemeentelijke omgeving blijft toenemen. We verwachten nu dat gemeentelijke bussen sneller elektrisch worden dan enig ander segment van het wegvervoer, waarbij e-bussen in 2040 meer dan 67% van de wereldwijde busvloot uitmaken. (…) We verwachten dat gemeentelijke e-bussen zullen stijgen van 417.000 eenheden in 2019 tot meer dan 645.000 eenheden in 2025 (ongeveer 39% van de wereldwijde gemeentelijke busvloot) ».
Wereldwijd rijden er steeds meer elektrische bussen
Op dit moment rijden er in Europa ongeveer 4.000 elektrische bussen (in de definitie vallen niet alleen elektrische bussen op batterijen, maar ook plug-in hybrides, trolleybus IMC en brandstofcelbussen). Een klein deel van de wereldwijde circulatie van 400.000 elektrische bussen (het cijfer is ontleend aan de Electric Vehicle Outlook 2020 van Bloomberg New Energy Finance).
Nog steeds wordt, zoals al vermeld, ongeveer 98 procent van de elektrische bussen ter wereld ingezet in Chinese steden.
Eind 2019 zou in Europa het aandeel van elektrische bussen op de verkoopvolumes van stadsbussen de 10 procent moeten overstijgen. Volgens UITP gaat het stijgen tot 20 procent in 2020. Maar als we kijken naar de bredere ’taart’ van de Europese busmarkt, inclusief Klasse II en Klasse III voertuigen, dan zou volgens ACEA in 2019 4% van de geregistreerde bussen waren elektrisch aangedreven. Hoe dan ook, hun aantal stijgt met 170 procent.
Ook India (70.000 verkochte bussen in 2017) is een markt met een groot potentieel, wanneer zelfs een klein deel van de bestellingen elektrisch zal zijn. Tegen 2025 voorspelt het onderzoeksbedrijf Interact Analysis dat “India goed zal zijn voor meer dan 10% van de totale jaarlijkse vraag naar elektrische bussen wereldwijd, wat meer is dan Europa en Noord-Amerika samen”.
En de Verenigde Staten? De marktpenetratie bedroeg eind 2017 ongeveer 0,5% van de totale Amerikaanse markt voor openbaarvervoerbussen, maar tegelijkertijd had 9% van alle vervoersbedrijven elektrische bussen in dienst of in bestelling. Het gaat snel! Hoe dan ook, volgens cijfers van BloombergNEF waren eind 2019 in de VS “ongeveer 450 van de bijna 75.000 stadsbussen op de weg e-bussen”.
Volgens Dan Raudebaugh, uitvoerend directeur van het Centrum voor Transport en Milieu (CTE), waren er in oktober 2020 «iets meer dan 1.000 emissievrije bussen in de VS. Ik denk dat het stijgingspercentage van dat cijfer sommigen zal vertragen als gevolg van COVID, net als al het andere. Op de lange termijn denk ik dat deze markt snel zal blijven groeien. Ik denk zelfs dat de transitmarkt de eerste grote automarkt is die volledig overschakelt op nulemissie ».
China loopt voorop
Als het om elektrische bussen gaat, vallen Chinese cijfers op. Het rapport ‘Electric Buses in Cities’ van Bloomberg New Energy Finance, gepubliceerd in het voorjaar van 2018, vertelt over deze brede revolutie. In 2016 kon China dagelijks 340 elektrische stadsbussen registreren. In hetzelfde jaar 2016 bracht Europa dagelijks ongeveer 70 bussen op de weg, ongeacht de categorie (stad, streekvervoer, touringcars) en het soort brandstof. In deze baanbrekende verandering in de richting van de acceptatie van elektrische bussen, spelen Europa en de Verenigde Staten nog steeds de rol van achtergrondactoren.
Elektrische bus, 17 procent circulerende bussen in China
Volgens Bloomberg New Energy Finance waren er eind 2017 nog steeds 3 miljoen stadsbussen in gebruik wereldwijd; hiervan behoren 385.000 tot de categorie elektrische bussen. De incidentie op de wereldwijde vloot is dus 13 procent.
Dit cijfer is echter misleidend. In feite rijden bijna alle voertuigen in China. Daarom zou het juister zijn om te zeggen dat in China het aandeel van elektrische bussen op de circulerende stadsbussen al 17% bedraagt. Elders hebben we nog steeds te maken met decimalen.
In China is de verkoop gestegen van 69 duizend eenheden in 2015 tot 132 duizend in 2016; In 2017 was er een flinke stap terug na de afname van de subsidies: 90 duizend volledig elektrische bussen en 16 duizend hybride plug-in bussen zijn geregistreerd.
De elektrificatie van Chinese busvloten
De plannen voor elektrificatie van het Chinese openbaar vervoer zijn behoorlijk ambitieus. Om enkele bekende voorbeelden te geven: de stad Shenzhen had eind 2017 toegezegd 100 per 100 elektriciteit te halen