Bron: Sustainable Bus – 16 maart 2022
In 2021 reed 68,8% van alle in de Europese Unie geregistreerde nieuwe bussen op diesel. Elektrisch oplaadbare bussen lieten een sterke groei zien, waardoor hun marktaandeel toenam van 6,1% in 2020 naar 10,6% vorig jaar. 10,5% van alle verkochte nieuwe bussen werd aangedreven door alternatieve brandstoffen, terwijl hybride elektrische voertuigen 10,1% van de markt voor hun rekening namen. Alle voertuigen met alternatieve aandrijving waren samen goed voor 31,2% van de EU-busmarkt in 2021. Deze cijfers zijn zojuist vrijgegeven door ACEA.
ACEA: aandeel diesel op busmarkt daalt
Vorig jaar daalde de vraag naar dieselbussen in de EU met 2,9% tot 19.895 eenheden, waarbij het marktaandeel van diesel daalde van 73,2% in 2020 tot 68,8% in 2021. Van de vier grote EU-markten zag alleen Italië een stijging (+7,9 %) in de verkoop van diesel. Spanje noteerde een daling met dubbele cijfers (-19,8%), gevolgd door Duitsland (-8,5%) en Frankrijk (-2,4%) met meer bescheiden dalingen. In 2021 werd er slechts één op benzine rijdende bus verkocht, meldt ACEA.
Inschrijvingen elektrische bussen groeien met 78% in 2021
In 2021 kenden de registraties van nieuwe elektrisch oplaadbare (ECV) bussen (een definitie die volledig batterij-elektrische voertuigen omvat, elektrische voertuigen met brandstofcel, voertuigen met range-extender en plug-in hybrides) in de EU een sterke groei (+78,7%), met 3.064 eenheden en een marktaandeel van 10,6%. Frankrijk was de leidende markt voor elektrische bussen met 622 verkochte eenheden (+247,5%), gevolgd door Duitsland (613 eenheden; +57,6%) en Denemarken (224 eenheden; +3,633%). Terwijl Nederland in 2020 nog de grootste markt voor elektrische bussen van de EU was, daalde de Nederlandse verkoop vorig jaar met 57,6%. Frankrijk en Duitsland waren samen goed voor 40,3% van alle elektrische bussen die in 2021 in de EU werden verkocht.
Hybride elektrische voertuigen (HEV) vormden vorig jaar 10,1% van de busmarkt in de EU, zegt ACEA nog steeds. De verkoop van hybride bussen groeide in 2021 met 10,0% tot een totaal van 2.926 nieuwe bussen. Duitsland was goed voor bijna de helft van de totale hybride verkoop met 1.405 geregistreerde eenheden gedurende het hele jaar. 10,5% van de nieuwe middelzware en zware bussen in de EU reed in 2021 op alternatieve brandstoffen, bijna allemaal op aardgas.
De registraties van nieuwe bussen op alternatieve brandstof in de Europese Unie daalden vorig jaar met 2,3% tot 3.033 eenheden. Frankrijk zag een aanzienlijke stijging van de verkoop van bussen op alternatieve brandstoffen (+61,3%), terwijl zowel Spanje als Italië een negatieve groei noteerden (respectievelijk -42,6% en -15,2%).