‘Waterstof: massa is kassa’‘Waterstof: massa is kassa’‘Waterstof: massa is kassa’‘Waterstof: massa is kassa’
    • Home
    • Over EAB
    • Structuur
    • Actualiteit
    • Documenten
    • Contact
    • Login
    • BEST PRACTICES
    • CONSTRUCTEURS
    ✕

    ‘Waterstof: massa is kassa’

    • Home
    • Actualiteit
    • CONSTRUCTEURS
    • ‘Waterstof: massa is kassa’
    Categorieën
    • CONSTRUCTEURS
    • HYDROGEN
    • ONDERNEMERS
    • SOLARIS
    Tags

      Bron: OV Magazine – 13 september 2022

      Batterij-elektrisch wordt het nieuwe benzine, waterstof het nieuwe diesel. Een gezonde businesscase voor waterstofbussen (H2-bussen) is over vijf tot tien jaar denkbaar, mits ook de truckwereld overstapt op waterstof. Een waterstofgesprek met Paul Bliek van technologieconcern ZF, Wil Willems van busfabrikant Solaris en Sumir Faruqi, inkoper ov-voertuigen bij Transdev/Connexxion. Samen zetten zij een vloot van twintig H2-bussen in op twintig streeklijnen in het concessiegebied Hoeksche Waard-Goeree Overflakkee (HWGO). 

      Reizigers in de Hoeksche Waard en op Goeree Overflakkee kunnen zomaar in een waterstofbus (H2) stappen. Veel verschil met een batterij-elektrische bus (BE) merkt de reiziger niet. De keuze voor waterstof in plaats van batterijen in het busvervoer heeft alles te maken met een langere actieradius en sneller tanken dan laden. Het is bovendien een voertuig dat standalone elektriciteit opwekt. “Als alle voertuigen batterij-elektrisch gaan rijden, kan ons elektriciteitsnetwerk dat niet aan”, merkt Wil Willems op. Hij is managing director van Solaris Netherlands, een dochter van het Poolse Solaris Bus en Coach. 

      Businesscases 

      Toch is de inzet van H2-bussen bijzonder, want van een gezonde businesscase is nu nog geen sprake. “Waar de total cost of ownership (TCO) van BE-bussen inclusief subsidie inmiddels nagenoeg gelijk is aan die van dieselbussen, zeker bij hogere kilometerproducties door de lagere energiekosten, zijn waterstofbussen duurder dan  ZE- en dieselbussen”, zegt Sumir Faruqi, inkoper ov-voertuigen voor Transdev. Zero-emissieregelgeving én Europese subsidies faciliteren nu in de productie, marktvraag en inzet van H2-bussen én tankstations. Zonder deze ‘incentives’ zouden er beslist nog geen H2-bussen rijden in het ov, vanwege de hogere aanschafprijs en ontbrekende tankinfrastructuur.

      Wil Willems, Solaris Nederland

      Waterstofbussen produceren standalone elektriciteit voor de aandrijving. Als iedereen op batterij-elektrisch overgaat, kan ons net dat niet aan.

      “Hoewel de TCO nu nog slecht uitvalt voor waterstofbussen, zie ik binnen vijf of tien jaar wel een businesscase”, gaat Faruqi verder. “Bij TCO gaat het immers niet alleen om de aanschafkosten, maar ook om de voordelen en kosten op de langere termijn. Nu worden de H2-bussen gesubsidieerd en is het belangrijk om in de eerste ontwikkelingen en toepassingen mee te draaien, want er komt meer bij kijken dan de aanschaf van een bus alleen. Zo moet de werkplaats veilig zijn, monteurs gecertificeerd en ook de chauffeurs opgeleid worden om de bussen goed en zuinig te rijden. Voor al die extra inspanningen helpt de subsidie in deze fase enorm.”    

      Opstartproblemen 

      Regelgeving ‘dwingt’ ov-vervoerders om de busvloot zero-emissie te maken. Maar naast de gesubsidieerde aanschaf komen meer aspecten kijken, zoals nieuwe aandrijf-, rij- en laadtechnieken en bij waterstofbussen ook nog eens de noodzakelijke tankinfrastructuur. “Nieuwe technieken betekenen opstartproblemen”, benadrukt Willems. “Je moet daar samen met toeleveranciers en opdrachtgevers voor open staan, veel informatie delen en niet denken: ‘De bus is afgeleverd, we zijn er’. Het is niet leuk als er iets gebeurt, maar we leren er wel van. Deze bussen lopen voor op de regelgeving, we zitten samen in een leercurve.” 

      Artist impression van de ZF-aandrijfas AxTrax AVE met naafmotoren. Voor de 20 Solaris-waterstofbussen van Connexxion wordt groene waterstof in de bus via elektrolyse omgezet in elektriciteit voor de aandrijfmotoren.

      Ook ZF, de ‘Zahnradfabrik’ uit Friedrichshafen, die wereldwijd systemen voor de mobiliteit van auto’s, commerciële voertuigen en de industrie levert, volgt de H2-ontwikkelingen op de voet. Opmerkelijk is dat ZF meer dan 100 jaar geleden al waterstof gebruikte voor de toepassing in Zeppelins. “Waterstof is er dus al lang”, zegt marketingmanager Paul Bliek, “maar het zal nu zeker een vlucht nemen in de transportsector”.

      Hij somt op: “Denk aan de actieradius, de CO2-reductie en het lagere gewicht ten opzicht van de batterij-elektrische bussen. Bovendien heeft het geen zin om zware batterijen over langere afstanden te transporteren. Mede daarom wordt waterstof ook internationaal gezien als dé oplossing.” Wil Willems voegt toe dat het jammer is dat de waterstoftechniek voor transport zoveel jaar heeft stilgelegen. “Want introductie van nieuwe techniek in de markt is niet eenvoudig.”

      Paul Bliek, ZF

      Waterstof zal zeker een vlucht nemen. Het heeft immers geen zin om zware batterijen over langere afstanden te transporteren.

      Markt moet groeien 

      De (Europese) subsidies – de twintig H2-bussen in HWGO én een tankstation in Heinenoord, worden gesubsidieerd uit de ‘JIVE’-gelden – die zijn dus nodig om een productie en marktvraag te creëren, kinderziektes op te vangen en om de techniek in te bedden in de werkprocessen. Een extra bijkomstigheid is de tankinfrastructuur. “Tot voor kort waren er vijf waterstoftankstations in heel Nederland”, zegt Bliek, “dus die infrastructuur moet je op orde brengen.” Willems benadrukt dat de truckmarkt daarvoor ook moet overstappen op waterstof: “Dat zal de vraag naar waterstof enorm doen toenemen, zorgen voor een landelijke dekking en voor een daling van de voertuigproductie- en tankkosten.”

      Hoewel ondernemingen als ZF en Solaris niet rechtstreeks gesubsidieerd worden, anticiperen zij door de subsidies wel op een ‘gegarandeerde’ vraag uit de markt. Die vraag bepaalt bijvoorbeeld de voertuigconfiguratie. Bliek: “Zo ontwikkelden wij voor alle elektrisch aangedreven bussen – trolley, batterij-elektrisch en waterstof – modulair liggende portaalassen met naafmotoren. Daarmee maak je ook een lage vloer door de hele bus mogelijk.” Dat deze portaalassen ook een markt bieden voor het ombouwen van diesel- naar elektrobussen, verwacht Bliek niet. “We hebben er weliswaar een project voor: Retrofit. Maar in Nederland wordt dan toch eerder gekozen voor een nieuwe bus, omdat een omgebouwde bus al ‘kilometers op de teller’ heeft.”           

      Volgende stappen 

      Wat is voor ieder de volgende stap in H2? Bliek: “Wij gaan ons meer positioneren als systeemleverancier. Naast transmissies en (aangedreven) assen met elektromotoren leggen we ons – mede door overnames – meer toe op geïntegreerde systemen, zoals rem- en luchtdruksystemen die het overgenomen bedrijf Wabco in huis heeft. Zo komen er nog meer componenten uit één huis.”

      Wil Willems: “In Nederland vraagt niemand meer om hybride of dieselbussen. Ik zie een jaarlijkse toename van waterstofbussen. Deze ontwikkeling zet door. Onze volgende mijlpaal is de 18 meter H2-bus, daar wordt nu aan gewerkt. De uiteindelijke voertuigkeuze hangt af van de omstandigheden tijdens de dienstverlening. Een bus die in heuvelachtig Limburg rijdt, kan tot een andere keuze leiden dan een bus op het vlakke Friese land.” 

      En Transdev? “Wij zijn continu bezig met innovatief verduurzamen en maatwerk”, besluit Faruqi. “Daarnaast is ons nieuwe normaal: “Je hoort een bus niet meer, hij zoeft voorbij’. Daarom gaan we door met ervaring opbouwen met waterstofbussen.”

      Sumir Faruqi, Transdev/Connexxion

      Wij zijn continu bezig met innovatief verduurzamen en maatwerk. Met de 20 H2-bussen in de Hoeksche Waard en Goeree Overflakkee bouwen we nu echt ervaring op.

      Gelijkaardige posts

      25/05/2023

      De Lijn neemt nieuwste generatie e-bussen in dienst in Limburg


      Lees meer
      25/04/2023

      Volvo Bus tekent een intentieverklaring met MCV voor de productie van elektrische bussen voor de Europese markt


      Lees meer
      25/04/2023

      MIVB zet zich in voor een 100% groene vloot.


      Lees meer

      EmissieArme Bussen

      • Wat is EAB
      • Structuur
      • Documenten
      • Inspiratie

      Partners

      • Busworld foundation
      • BAAV
      • Vlaio

      Contacteer ons

      Kasteel van Rumbeke
      Moorseelsesteenweg 2
      8800 Roeselare

      +32 (0) 51 22 60 60
      info@baav.be

      © Lilo Design - Privacy Beleid - Disclaimer
          Wij gebruiken analytische cookies om je een optimale gebruikerservaring te bieden. Door op "Accepteer alles" te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. Je kan eveneens de "Cookie Settings" bekijken om ze aan te passen naar jou smaak.
          Cookie SettingsAccepteer alles
          Manage consent

          Privacy Overview

          This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
          Necessary
          Altijd ingeschakeld
          Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
          CookieDuurBeschrijving
          cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
          cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
          cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
          cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
          cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
          viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
          Functional
          Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
          Performance
          Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
          Analytics
          Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
          Advertisement
          Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
          Others
          Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
          OPSLAAN & ACCEPTEREN